Ferhan Topcu yazdı

MONİKA ERTL
İlhami Yazgan Ereğli’den arkadaşımız. Daha önce bir imza etkinliğinde kitaplarını imzalamış ve bir söyleşi yapmıştı. Arkadaşımız, özellikle Şeyh Bedrettin, Börklüce Mustafa ve Kürtlerle ilgili araştırmalarıyla tanınmaktadır. Bu kitabı da diğerleri kadar doyurucu ve aydınlatıcı.
Yirmili yaşlarımın başında Che Guevara’yla ilgili basılmış tüm kitapları okumuştum. Che’nin savaş günlükleri beni çok etkilemişti. Bu nedenle son romanımda Che’ye yer verdim. Yazar kitabında Che’nin yanı sıra Bolivyalı gerilla lideri ve Che’nin silah arkadaşı İnti Perodo'ya da yer vermiş. Che ve İnti Prodo’daya son romanımda küçük bir paragraf da olsa ben de yer verdim:

“Zaman, zaman içinde yok olmuş... Dedemin köstekli saati babamdaydı. O saat de durmuştu. Kapağının üzerinde bir yazı vardı. Benim saatim de duracak mı? Biriktirdiğim onca anısal eşya ne olacak? Albümler? Kim bakacak o fotoğraflara? Che Guevara Bolivya dağlarında öldürülen arkadaşının saatini anı olarak almıştı. Günlüklerinde yazıyordu. O saat de durmuş muydu? Arkadaşının adı İnti Perodo muydu? Benim saatimi Ulaş saklar… Ulaş Bardakçı; benim aydınlık yüzlü yoldaşım… İyiler neden erken ölürler? Hayır, on’lar ölmediler, katledildiler… O’nun saati dokuzu beş geçe durmuştu ama zamanı akıyor…” (EMPAT, sayfa:348)

Kitabı okuduğumda bilmediğim bir ayrıntıyı da öğrendim, Monika Ertl sadece Che’nin değil İnti Peodo’nun da intikamını almış. İnti Prodo Bolivyalı gerilla lideri, önemli bir kişilik. Tüm devrimciler gibi o da insanlığa önemli değerler katarak bu dünyadan göçmüş.
Monika Ertl varsıl bir ailede büyümüş. Kendi sınıfından biriyle genç yaşta evlenmiş. Evliliği uzun sürmüyor; eşinin dünya görüşü ve iş ilişkileri duygusal kopuşuna neden oluyor. Bu kopuşun nedenlerinin anlaşılması için yazar şöyle diyor: “Burada üç faktörün incelenmesi gerekir: 1968 ve silahlı mücadele hareketinin etkinliği, bir Alman olarak Nazi izlerinin ağırlığını taşımak ve kadın olmak.”

Monika’nın babası, parti üyesi olmasa da Nazilere büyük sempati duyan biridir. Hitler’in yenilgisiyle birlikte o da diğer Nazilere katılarak Latin Amerika’ya kaçmış. Babasının Bolivya’da büyük bir çiftliği var, varsıl. Babası Monika’yı çok seviyor, kızı babasının istediği evliliği yapmış; ama gün gelmiş her şey alt üst olmuş.

Yoksul, ezilen bir sınıf üyesi olsaydı belki Monika bu denli merak edilmezdı, kitabı okuyunca bu konudaki merakınızı gidereceksiniz. Monika’nın intikam eylemini nasıl gerçekleştirdiğini de ayrıntısıyla anlatıyor yazar.

Farklı düşüncede olanlar sorgulayacaklardır; neden intikam duygusu? Monika Ertl’in kabullenemediği Che’nin yakalanıp hemen infaz edilmesi ve iki elinin kesilmesi. Emperyalistlerin ve Bolivya işbirlikçilerin bu hareketi içe sindirilecek gibi değil. Emperyalistler, ulusal kurtuluş savaşı verenlere mesaj vermek amacıyla Che’nin iki elini kesiyor. Monika Ertl de buna yanıt veriyor...
Kitap okunmaya değer. Emeğine sağlık İlhami Yazgan arkadaş...
9 Haziran 2021

Kommentare